Dvoudenní túra na dvě nejvyšší hory Beskyd

• 0
007LysaHora2016Preview

Tags :

Jak již název napovídá, tak obsahem tohoto článku bude popis dvoudenní cesty na beskydské hory Smrk 1276 m n. m. a Lysá hora 1323 m n. m. Předem je nutné zmínit, že se nejedná o žádnou obrovskou túru s množstvím kilometrů a převýšením. Celkově trasa měřila 39,5 km (první den 25,1 km a druhý den odpočinkových 14,4 km) s přibližně celkovým 2000 m stoupáním, viz: Detail celé trasy na Mapy.cz

Trasa
Zdroj: Mapy.cz

I tak by se asi dalo říct, že to není žádná rodinná procházka a je potřeba mít alespoň základní fyzickou kondici, protože při stoupání síly docházejí rychleji, než si člověk myslí a navíc má na zádech několika kilogramovou krosnu, která je taky znát. Původně vybranou cestu jsme byli nuceni zkrátit, ale o tom až později v článku.

Naše cesta začíná v Ostravici, kde necháváme auto a po nalezení opravdu zajímavé kešky kousek od pošty se vydáváme směrem k červené turistické stezce, která míří přímo na vrchol Smrku. Pokud rádi hledáte kešky, tak se jich po celé trase nachází ještě několik. Téměř od začátku cesty začíná celkem prudší stoupáním, které je vystřídáno mírnějším stoupání až zhruba ve třičtvrtě cesty, kde se jde po kamenité cestě víceméně po vrstevnici. Příjemným překvapením ve vyšších polohách jsou borůvkové keře, které byly ještě celkem slušně obsypány, a první studánka, kde lze doplnit vodu.

Cesta na Smrk

U borůvek nabíráme síly na posledních několik stovek metrů, které jsou opět strmější. Po jejich zdolání se k vrcholu dostáváme okolo mohyly Johna Lennona a Jana Palacha a chvilku odpočíváme při pohledu do okolní krajiny.

Trasa
Výhled do krajiny ze Smrku

Ze Smrku se vydáváme po žluté dolů příjemnou lesní cestou. Při sejití k silnici se dozvídáme opravdu špatnou zprávu. Cesta přes hráz vodní nádrže Šance je kvůli stavebním úpravám uzavřena. Toto omezení dle vyvěšených zpráv má trvat až do července 2018. Díky tomu jsme byli nuceni vrátit se až do Ostravice, a tím i změnit celkovou trasu cesty. Když už jsme byli v Ostravici, tak jsme se rozhodli ještě zastavit v hospůdce Beskydského pivovárku na ochutnávku některého místního piva. Posilněni dobrým pivem se vydáváme směrem k modré a poté červené turistické stezce na Lysou horu, kde končí první část naší cesty. Zatímco po cestě na Smrk jsme potkali pouze pár lidí, tak na Lysou horu se to turisty přímo hemží. Tato trasa na Lysou horu je široká a dobře schůdná a posledních pár set metrů navíc „vydlážděná“ kameny. Na Lysé hoře máme rezervované ubytování v Bezručově chatě.

Bezručova chata na Lysé hoře

Díky tomu, že na chatě mají pouze pět dvoulůžkových pokojů, tak je asi vhodné rezervovat si ubytování včas. Původně jsme mysleli, že se lze ubytovat také na chatě Emila Zátopka, ale v době naší cesty ubytování neposkytovali. Pokud chcete na Bezručově chatě také povečeřet, tak musíte počítat s tím, že máte na výběr pouze z několika polévek, klobásy, párku, palačinek apod. Rozhodně nečekejte žádné velké teplá jídla. Možná je to lepší na chatě Emila Zátopka, ale tam jsme už nešli. Podobné je to také se snídaní, ale bylo nám řečeno, že by bylo možné připravit třeba i vajíčka apod. Trochu nás překvapilo, že na pokojích není pitná voda, ale pouze užitková. Jinak vybavení pokojů je velmi dobré. Pokud chcete jít na východ slunce, tak si zjistěte raději dopředu, zda máte klíč i od dveří chaty, abyste nebyli nepříjemně překvapeni , až se v pět ráno nedostanete zpátky do chaty.

Východ slunce na Lysé hoře

Druhý den jsme cestu přizpůsobili třem hlavním cílům cesty. Prvním byla Mohyla Ivančena, druhým hospůdka u Veličků a třetím záchytným bodem cesty byl Satinský vodopád. Díky tomu naše cesta nevedla vždy po turistických stezkách, jak lze vidět z mapy v úvodu článku. Po pár kilometrech po žluté a následně po modré turistické stezce se cestou z Lysé hory dostáváme k opravované Mohyle Ivančena, která připomíná památku skautů, kteří byli zastřelili během 2. sv. války. Více informací se můžete dočíst ZDE.

Mohyla Ivančena

Od mohyly Ivančena vyrážíme po cestě, která není označena jako turistická trasa, ale jako zimní trasa Beskydská magistrála 3. Po čtyřech kilometrech dorážíme k ukazateli směřující na žlutou turistickou trasu a na náš cíl hospodu u Veličků. Od připojení na žlutou je to už jen asi 800 metrů k druhému záchytnému bodu cesty. Hospoda u Veličků byla založena v roce 1825 a je tedy zřejmě nejstarší hospodou v beskydském kraji. Více informací o hospodě u Veličků lze opět nalézt ZDE.

Hospoda u Veličků

Zde si dáváme polévku, guláš a také jedno točené na cestu a vyrážíme pár set metrů po žluté směrem k Satinskému vodopádu. Po chvilce dorážíme ke korýtku, kde se lze osvěžit a doplnit vodu. Poté už stačí seběhnout kamenné schody a dostáváme se k Satinskému vodopádu.

Satinský vodopád

Od Satinského vodopádu vyrážíme zpět do Ostravice po cestě, která určuje hranici CHKO a poté po čárkované červené. K autu se dostáváme kolem druhé hodiny a zakončujeme túru obědem v Bílé.
Jak bylo zmiňované v úvodu článku, tak se nejednalo o žádný dlouhý track, ale o pohodovou túru s přespáním na Lysé hoře a vyfocením západu a východu slunce.